Mindennapi vállalati pénzügyeink

Cégkassza

Bizalomra építve támogatja az OTP Bank a hazai kkv-k növekedését

2025. június 20. - Cégkasszás

A mikro-, kis- és középvállalkozások hosszú távú fejlődése és piaci sikere a jó ötletek és kemény munka mellett a megbízható pénzügyi partnereken is múlik. Az OTP Bank komplex és személyre szabott megoldásokkal segíti ügyfeleit a beruházásoktól a mindennapi pénzügyek kezeléséig, a digitalizációs kihívásokon át egészen a külpiaci terjeszkedés támogatásáig. A legújabb Cégkassza Podcast epizódban Tóthmátyás Zoltán, az OTP Corporate Bank üzletág igazgatója osztja meg gondolatait a témával kapcsolatban. 

Várakozó állásponton a kkv-hitelezés 

Az elmúlt időszakban a vállalati hitelezés terén a mikro-, kis- és középvállalkozások finanszírozási igénye alapvetően stagnált, miközben a fogyasztás enyhe élénkülése mutatkozik, ami potenciálisan bővítheti a hitelkeresletet. A piac egészét tekintve mintegy 1 százalékos növekedés tapasztalható, azonban ez elsősorban a nagyvállalatok körében jelenik meg, míg a kkv-szegmens inkább visszafogottabb, várakozó állapotban van jelenleg. Ugyanakkor a kisebb vállalkozások likviditási többlettel rendelkeznek: a vállalati szektor megtakarítási állománya meghaladja a hitelállományt. 

„A piac úgy néz ki, hogy körülbelül 17 ezer milliárd forrásállomány áll szemben 13 ezer milliárd hitelállománnyal. Ezek alapján tisztán látható, hogy jóval több a vállalatoknál a megtakarítás, mint a hitel.  Úgy látom, hogy a piacon minden rendelkezésre áll: a bankok tőkeerősek, jó eredménnyel zártak, majdnem minden banknak nagyon kedvező hitelbetét mutatója van, tehát a bankok aktívan keresik a finanszírozási lehetőséget.” – fogalmazott Tóthmátyás Zoltán, majd hozzátette: „Olyan elérhető, akár vissza nem térítendő, akár kamattámogatott konstrukciók állnak rendelkezésre, amelyek szerényebb hozam mellett is abban segítik a vállalkozásokat, hogy beruházzanak.”_2evad_cegkassza_1400x1400_tzm.jpg

Egyre edukáltabbak a hazai kkv-k a banki finanszírozásokat és pályázatokat illetően

A mikro-, kis- és középvállalkozások finanszírozása egyre inkább a digitális megoldások irányába mozdul el, ahol a bankrendszer igyekszik automatizált, gyors és hatékony folyamatokat kialakítani. Bár a komolyabb, összetettebb hitelkérelmek elbírálásához továbbra is szükség van szakértői bevonásra, az adatok felhasználásával már ma is gyorsított bírálatok történnek, amelyek különösen fontosak a kisvállalkozások számára, ahol az idő gyakran kritikus tényező. Ez a digitális átalakulás a bankok felkészültségének és hatékonyságának növelése mellett lehetőséget ad arra is, hogy a finanszírozás gördülékenyebben és rugalmasabban történjen. 

A kkv-szektorban a bankok többsége egy általános, „generalista” megközelítéssel dolgozik, míg a nagyvállalati szegmensben már inkább iparág-specifikus, strukturált finanszírozási megoldások jellemzőek, melyek külön szakértői csapatokat igényelnek a komplexitás miatt. A bankok ebben a köztes térben — a kkv-k esetében — igyekeznek belső szakmai tapasztalataikkal és külső támogatások, például jogi és műszaki tanácsadók segítségével lefedni a szükséges területeket, hogy a finanszírozási folyamat minél zökkenőmentesebb legyen. 

Az ügyfelek, vagyis a vállalkozások oldaláról egyértelmű az edukáció fejlődése: a kkv-k egyre jobban értik a banki hitelezés működését, ismerik a hitelprogramokat és egyre gyakrabban saját maguk készítik el pályázataikat is. Amennyiben segítségre van szükség, számos bank ajánl speciális tanácsadó cégeket, akik támogatják az ügyfeleket a pályázati anyagok összeállításában és az adminisztratív feladatokban. Fontos, hogy a banki kapcsolat általában akkor mélyül el igazán, amikor a vállalkozásnak további finanszírozásra van szüksége, hiszen ekkor kell a támogatásokat és a hitelkereteket egy átgondolt pénzügyi stratégiába illeszteni. 

„A vállalkozások megkeresik a bankokat, tanácsot kérnek, de azért azt kell, hogy mondjam, a kkv-k egyre edukáltabbak. Mivel a banki hitelezést is tudják, hogy hogyan működik, hosszú évek óta csinálják, ezért a pályázati programokban való részvételt is meg tudják oldani. Ha nem, akkor van egy tanácsadó cégünk, Hungaro-Projekt, de más bankoknál is jellemző, hogy önálló tanácsadó céggel rendelkeznek, segítenek a kkv-knak a pályázatok elkészítésében, de azért egyre gyakoribb, hogy ezeket önmaguk elvégzik.” fejtette ki a szakértő. 

A hosszú távú bizalom az alapja a bankok és a vállalkozások közötti sikeres együttműködésnek 

A bankok számára stratégiai cél is, hogy végigkísérjék a kkv-k fejlődési útját. Nem minden mikro- vagy kisvállalkozás válik középvállalattá, ám a banki kapcsolat sikeressége szoros bizalmi viszonyon alapul. Amennyiben a bank hisz a vállalkozás üzleti modelljében, támogatja a beruházásait, és megbízik a vezetőség szakértelmében, akkor valódi partnerként áll mellettük hosszú távon. Ez a partnerség a finanszírozás mellett a mindennapi pénzügyi működésben is megnyilvánul: a számlavezetéstől a nemzetközi tranzakciókig, a devizakezeléstől a bérszámfejtésig, hiszen a kkv-k többségének vannak alkalmazottai, tulajdonosai, akiknek magánszemélyként szintén fontos, hogy ugyanannál a banknál intézhessék pénzügyeiket. Így válik a banki kapcsolat komplex, integrált együttműködéssé, amely egyszerre szolgálja a vállalkozás és annak tulajdonosai igényeit.

Jelenleg a kkv-k életében az egyik legnagyobb kihívást a generációváltás jelenti, ami kihívásokat okozhat a bankok és vállalkozások kapcsolatában. Bár a korábbi tulajdonosokkal kialakult bizalom szilárd, az új vezetők bevonása, az üzleti átadás folyamata sok esetben nehézségeket rejt magában, ezért a bankok folyamatosan azon dolgoznak, hogy az átmenetet támogatva hosszú távú partneri viszonyt építsenek ki az újabb generáció tagjaival is.

„Manapság egyre több a cégfelvásárlás, régen ezek azért ritkábbak voltak. Elérte a jelenlegi generáció azt a pontot, ahol továbbadják a vállalkozást. Azért az a szerencse, hogy a következő generáció is részt vesz a cég működésében. A hosszú partnerkapcsolatok kialakításához megbízható, jó együttműködés szükséges.” – fogalmazott a szakértő, majd így folytatta: „Egyet tehet a bank: folyamatosan jelen van a cég működésében, és amikor az újabb generáció bekapcsolódik a cég működésébe, akkor felé is ki kell alakítani a megfelelő kapcsolatokat.”

Ezzel párhuzamosan a digitalizáció egyre nagyobb szerepet kap a vállalati banki szolgáltatásokban, hiszen a gyors, hatékony és egyszerű ügyintézés ma már alapelvárás. Az OTP Bank jelentős erőforrásokat fordít a vállalati internetbank fejlesztésére, így gyorsabbá és egyszerűbbé téve az ügyintézést és ezzel javítva az ügyfélélményt. Ez a modern megközelítés segíti a bankot abban is, hogy versenyképes maradjon a vállalkozói piacon, ahol az OTP az elmúlt években jelentősen növelte piaci részesedését, miközben megőrizte személyes kapcsolatait az ügyfelekkel, így erős, megbízható partnerként támogatja a kkv-k fejlődését.

A Garantiqa Hitelgarancia Zrt. támogatásával rendszeresen megjelenő Cégkassza Podcast legfrissebb adásában a kkv-szektor hitelezése volt fókuszban az OTP Bank szemszögéből, a teljes podcast epizód megtekinthető az alábbi linken keresztül:

A bejegyzés trackback címe:

https://cegkassza.blog.hu/api/trackback/id/tr718891652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása