Magyarország mint nyitott gazdaság, folyamatosan kényszerül a külpiacok felé nyitni, hiszen egy tízmilliós lakosságú országban a vállalkozások nehezen érnének el olyan méretet csak a belföldi piacon, amely nemzetközileg is hatékonynak számít. A méretgazdaságosság kihívásai miatt az export kulcsfontosságú tényező. Az EXIM Magyarország vezérigazgatója, Kisgergely Kornél szerint a magyar ipar mélyen beágyazódott a nemzetközi értékláncokba, és a cél az, hogy a hazai cégek minél magasabb hozzáadott értékű tevékenységeket végezzenek. A Garantiqa támogatásával folyamatosan jelentkező Cégkassza Podcast legújabb adása az export szerepét és lehetőségeit ismerteti a mikro-, kis- és középvállalkozások számára
Fontos kilépni a nemzetközi piacokra
Magyarország, tízmilliós nagyságrendű lakosságával, mindig is nyitott gazdaság volt, az EU-csatlakozás pedig jelentősen felgyorsította ezt a folyamatot. Az ország ipara mélyen beágyazódott a nemzetközi értékláncokba, ami segített felzárkózni az európai átlaghoz.
Kisgergely Kornél, az EXIM Magyarország vezérigazgatója kihangsúlyozta: „A cél az, hogy ezekben az értékláncokban a magyar szereplők egyre nagyobb hozzáadott értékű tevékenységet lássanak el. Sok esetben először megérkezett egy külföldi befektető, és egy viszonylag egyszerűbb tevékenységet hozott Magyarországra, ami aztán egyre csak bővült. Manapság pedig már nem csak üzemek vannak Magyarországon, hanem kutatóközpontok is a legmagasabb hozzáadott értékű munkahelyekkel együtt. Ezt a folyamatot kell támogatni, hiszen ez a hazai felzárkózásnak a kulcsa. Illetve ami még ennél is jobb, hogyha ezeknek a nemzetközi értékláncoknak a vezető cége is magyar.”
Ez a folyamat nem áll meg, a következő lépés az, hogy magyar cégek külföldön is saját termékeikkel, sőt, akár befektetőkként jelenjenek meg. Az EXIM ebben kulcsszerepet játszik: segíti a vállalatokat abban, hogy felvásárlásokkal regionális multinacionális cégekké váljanak, és az exporttevékenységük finanszírozásában is támogatást nyújt.
„Van néhány magyar vállalkozás, akinek már korábban sikerült kilépni a nemzetközi piacokra, olyan értelemben is, hogy ott felvásárlóként jelent meg, és egy regionális multicéggé tudott fejlődni. Ezt az utat kell járni a többi cégnek is. A magyar gazdaságpolitikának az a célja, hogy minél több ilyen nemzeti bajnokot neveljen ki. Most jön ezeknek a cégeknek a második generációja. Az EXIM Magyarország azzal tudja segíteni a vállalatokat a nemzetközi piacokon, hogy az exporttevékenységüket és cégfelvásárlásaikat vagy külföldi leányvállalatok alapítását közvetlenül tudja finanszírozni.”
A globalizált világban a magyar kkv-k számára a külpiacokra való kilépés sokszor elengedhetetlen a növekedéshez. Az EXIM ebben nemcsak finanszírozással vállal aktív szerepet, hanem biztosítást is nyújt azoknak a cégeknek, amelyek ismeretlen piacokra lépnek. Különösen egzotikusabb piacokon, például Közép-Ázsiában vagy a Balkánon, az EXIM biztosítja, hogy a vevők nemfizetési kockázatait mérsékelni tudják, ami lehetőséget ad a halasztott fizetések felajánlására – ez pedig komoly versenyelőny lehet. Közép-Ázsia például az utóbbi években fenntartható növekedést mutatott, ami miatt érdemes itt pozíciókat foglalni. Bár az export nagy része továbbra is az EU-ba irányul, ezek az új piacok is fontos kiegészítői lehetnek a magyar gazdaság diverzifikációs törekvéseinek.
Az EXIM Magyarország nemcsak a nagyvállalatoknak, hanem a kkv-knak is nyújt finanszírozási lehetőségeket. Az EXIM a kereskedelmi bankokkal együttműködve segít a vállalatoknak a szükséges beruházások finanszírozásában. Kisgergely Kornél szerint:
„Minden cég életében megvan egy jellemző fejlődési pálya. A bevált forgatókönyv az, hogyha valaki elkezd egy vállalkozást kicsiben, akkor először a magyar piacon kell, hogy helytálljon, és csak utána van értelme megfontolni azt, hogy nyisson a nemzetközi piacok irányába. A fejlődési lépcsőnek a következő természetes állomása egy bizonyos méretet megkövetel, jellemzően ezért ez már a kkv-szektornak a teteje. Természetesen vannak speciális iparágak. Például, ha valaki szoftverfejlesztésben utazik, akkor az természetes, hogy már a kezdetektől fogva vállalkozása nemzetközi operációt igényel.”
Az adás vendége arról is beszélt, hogy a gazdaságpolitika minden eszközzel támogatja a sikeres magyar cégeket abban, hogy próbáljanak meg regionális vállalattá válni.
A kkv-k számára az EXIM hitelprogramjai, mint a Baross Gábor Újraiparosítási Hitelprogram, lehetőséget biztosítanak arra, hogy a magas kamatkörnyezet ellenére is versenyképesek maradjanak. A program célja, hogy ne csak a beruházások, hanem a mindennapi működés is zavartalan legyen, hiszen a forgóeszköz-finanszírozás kulcsfontosságú a cégek számára. Az EXIM által kínált finanszírozási és biztosítási termékek pedig segíthetnek abban, hogy a kkv-k ne csak túléljék a gazdasági nehézségeket, hanem hosszú távon növekedést is elérjenek. Ezt a nemzetközi gazdasági környezet is támogathatja: ahogy az IMF előrejelzései is mutatják, a német gazdaság újra beindulhat, ami pozitív hatással lehet a magyar exportteljesítményre is.
Emellett Kisgergely Kornél, az EXIM Magyarország vezérigazgatója egy zárógondolat erejéig kitért a Garantiqa Hitelgarancia Zrt.-re is:
„A mi termékeink nagyon jól kiegészítik egymást. Mi adjuk a kedvező feltételekkel rendelkező finanszírozást, a Garantiqa elviszi a kockázatnak egy jelentős részét, de így is elég marad a kereskedelmi bankoknál, hogy prudens módon válasszák meg a cégeket, ahova ez a finanszírozás eljut. Tehát nagyon jól összehangoljuk a tevékenységünket.”
A Garantiqa által támogatott Cégkassza Podcast legújabb epizódja részletesen bemutatja, hogyan segít az EXIM Magyarország a magyar vállalatoknak a külpiacok meghódításában, és milyen eszközökkel támogatja a nemzetközi terjeszkedést.