Friss eredmények a hazai kkv-szektor digitális fejlettségéről
Az elmúlt évtizedek gazdasági és társadalmi változásai ma már megkövetelik a digitalizációs folyamatok bevezetését, fenntartását és fejlesztését a vállalati szférában is. A digitalizáció jelenléte a hazai kis- és középvállalkozások számára, versenyképességük megtartása és hatékonyságuk növelése érdekében, kulcsfontosságú a mindennapi működésben. Legújabb Cégkassza-bejegyzésünkben a digitalizációs előnyök és tanácsok mellett a hazai kkv-k aktuális digitalizációs állapotát vesszük górcső alá a Digiméter 2024-es tavaszi kutatása nyomán.
Digitalizációs körkép
Az elmúlt években az alapvető technológiai fejlődésen túl a járványhelyzet gyorsította fel leginkább a digitális transzformációt a vállalkozások életében. Ekkor számos hazai cég áttért a felhőalapú megoldásokra annak érdekében, hogy fenntarthassa működését a lezárások idején is. Jelenleg az energiaválság és a gazdasági bizonytalanságok állítják újabb kihívások elé a vállalati szférát. Ezek a körülmények pedig kulcsfontosságúvá teszik, hogy a vállalatok – ezen belül is kiemelten a kis- és középvállalkozások (kkv-k) – tovább haladjanak a digitális átalakulás útján. A dinamikus változásra bizony égető szükség van, hiszen a hazai kkv-szektor viszonylagos lemaradást mutat ezen a területen a régiós versenytársaihoz képest.
A hazai kkv-k aktuális digitalizációs állapota
Az immár negyedik alkalommal elvégzett Digiméter-kutatás átfogó képet nyújt a hazai kkv-k digitalizációs helyzetéről. Százas skálán mérve a vizsgálat főindexe ezúttal 40-es értéket mutatott, miszerint nem tapasztalható szignifikáns előrelépés a magyar vállalatok általános digitalizáltsági szintjében. Bár a pénzügyi terület digitalizációja továbbra is a legfejlettebbnek bizonyult, más területeken – némi javulás ellenére – még mindig van hova fejlődni. A tanulságos kutatás főbb megállapításai a következők:
- Az idei adatok szerint kevesebb vállalkozás rendelkezik webáruházzal, ami változást jelent a 2022-es eredményekhez képest. Azonban pozitív fejlemény, hogy a Google Cégprofil-fiókkal rendelkezők aránya jelentősen megnőtt, meghaladva ezzel a 2021-es szintet is. Ez azt jelzi, hogy a vállalkozások egyre inkább felismerik a Google Cégprofil fontosságát online jelenlétük és láthatóságuk szempontjából.
- Az otthoni munkavégzés lehetősége egyre elterjedtebb a vállalkozások körében, ami részben a digitális technológiák fejlődésének és elérhetőségének köszönhető. Továbbá, emelkedett a telekonferencia és kollaboratív csevegő szoftverek használata is, amelyek a munkacsapatok hatékonyabb kommunikációját és együttműködését segítik.
- A vállalatirányítási rendszerrel rendelkező cégek aránya visszarendeződött a 2021-es szintre, ugyanakkor örömteli, hogy egyre több vállalkozás alkalmaz felhőalapú vagy hibrid megoldásokat, amelynek köszönhetően hatékonyabban tudják kezelni a céges adatokat. Csökkent továbbá a papíralapú összesítéseket használó cégek aránya is.
- A digitális értékesítés és marketing menetében is változások tapasztalhatók: jelentősen csökkent az online ügyfélszerző eszközök használata, az online értékesítések száma, valamint az online hirdető cégek aránya, ezutóbbi részben a Facebook-hirdetések visszaesésének köszönhető. Mindez utalhat arra, hogy a vállalkozások keresik az új lehetőségeket a digitális marketing eszközökben is.
- A digitális pénzügyek terén pozitív változások figyelhetőek meg. A felhőalapú számlázórendszert használók aránya mellett nőtt az elektronikus számlát kibocsátani és befogadni tudó vállalkozások aránya is, ami könnyebbé teszi a pénzügyi folyamatokat és az adminisztrációt.
- Az informatikai biztonságot illetően jelentősen nőtt a VPN-t használók aránya, bár még mindig nem éri el a 2021-es szintet. Ugyanakkor nőtt azon cégek aránya, amelyek továbbra sem készítenek automatikusan biztonsági másolatokat a fájlokról, ami növeli az adatvesztés és a felmerülő biztonsági problémák kockázatait.
Forrás: Digiméter kutatás, 2024. tavasz
Hogyan lépjünk a digitalizáció útjára?
A digitalizáció és az új technológiák bevezetése kiváló üzleti lehetőséget kínálhat a kkv-k számára. Nemcsak a hatékonyság és a termelékenység növelését teszi lehetővé, hanem az innováció elősegítését is mind a termékek, mind az üzleti modellek terén.
A digitalizáció felé való elmozdulás során kiemelkedő fontosságú az odavezető lépések meghatározása és betartása, amelynek részei lehetnek:
- digitalizációs stratégia kidolgozása: célok megfogalmazása, lépések és időkeretek meghatározása, aktuális digitalizációs szint felmérése;
- üzleti igények beazonosítása és műszaki koncepció kidolgozása;
- szükséges technológiák és eszközök kiválasztása;
- humán erőforrások vagy külsős cégek bevonása, valamint az ehhez szükséges költségvetés és megtérülés kiszámítása;
- digitalizációs folyamatot ellenőrző szereplők meghatározása;
- kockázatelemzés;
- rendszeresen eredménymérés.
Mindezek folyamán fontos a fokozatosság elvének követése, hogy a változások ne terheljék túl hirtelen a vállalatot, továbbá érdemes bevonni a munkavállalókat is, és ügyelni a tőlük érkező visszajelzésekre. A sikeresség további kulcsa lehet emellett az ösztönzés, illetve a folyamatos tanulás biztosítása az érintettek számára. Az első lépések megtétele előtt – a kudarcélmény elkerülése érdekében – pedig fontos megérteni, hogy a digitalizációs folyamat nem azt jelenti, hogy azonnal minden gépet le kell cserélni, új szakembereket kell felvenni, vagy dolgozókat szükséges elbocsátani a hatékonyságnövelés érdekében. A valóság ennél sokkal árnyaltabb: a kkv-k számára már elérhetők olyan megoldások, amelyek biztosítják a meglévő eszközök "okosítását" és hálózatba rendezését, így kisebb beruházással járnak, mégis jelentős változásokat ígérnek.
A fenntartható működés érdekében a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. hisz a digitalizációban és a folyamatos fejlődésben. Ez az elkötelezettség ügyfélpolitikájában is fellelhető, hiszen minden lehetséges eszközzel támogatja a kkv-kat digitalizációs céljaik elérésében.
Források: