Kiszámíthatóság, kockázatvállalási hajlandóság és rugalmasság
Komplex felmérést készített a pénzügyi intézmények körében a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. megbízásából a Századvég Politikai Iskola Alapítvány. A felmérés célja a résztvevők véleményének feltárása volt a Garantiqa-ról általában és szolgáltatásairól. A felmérésben a bankok vállalati finanszírozási területeit irányítók, és a vállalati üzletkötők vettek részt, az eredmény pedig azt mutatja, hogy a bankok elégedettek a Garantiqa szolgáltatásaival: a legfőbb értékeknek a kiszámíthatóságot, a kockázatvállalási hajlandóságot, és a Garantiqa rugalmasságát tartják.
Rózner Anna, a Garantiqa üzletfejlesztési igazgatója a felmérés kapcsán kiemelte: a felmérés egyik fontos eredménye azt mutatja, hogy a Garantiqa-val együttműködő bankok vezetői a munkakapcsolatot szoros, bizalmon alapulónak értékelték. A banki vezetők a Garantiqa erősségei között a folyamatos tájékoztatást és gyors iránymutatás nyújtását emelték ki. A Garantiqa legfőbb értékei a válaszadók számára a kiszámíthatóság, a kockázatvállalási hajlandóság, a rugalmasság, de a legkiemelkedőbbnek a garantőr intézmény kommunikációját tartották. A megkérdezett üzletkötők ugyanakkor a megfelelő szakmai támogatást, és konstruktivitást emelték ki leggyakrabban.
Fontos pontja volt a felmérésnek az átfutási idők kérdése is. A megkérdezettek döntő része úgy vélte, hogy a Garantiqa által vállalt kezességek átfutási ideje megfelel az elvárásaiknak azzal együtt, hogy a nyári szabadságolások és egyes nagyobb vagy bonyolultabb egyedi ügyleteknél elképzelhető hosszabb átfutási idő, ami persze természetes.
Az igazgató kiemelte: a megkérdezett banki vezetők elsősorban a személyes konzultációk fontosságát és hasznosságát hangsúlyozták, mint az információgyűjtés legfontosabb eszközét. A megkérdezett üzletkötők többsége pedig úgy nyilatkozott, hogy maximálisan tájékozottak a Garantiqa konstrukciói, ajánlatai és folyamatai tekintetében, melynek fő okaként a garantiqa-s munkatársakkal való jó viszonyt, illetve a megfelelő információs rendszert nevezték meg.
Szintén kifejezetten pozitív a kép a segítségnyújtás terén: a válaszadók háromnegyede szerint a Garantiqa munkatársaitól jellemzően konstruktív javaslatokat kap egy-egy probléma megoldására, illetve úgy érzik, hogy személyes, közvetlen a viszonyuk, valamint könnyű és gyors a kapcsolatteremtés.
Fontos része volt a felmérésnek a Garantiqa digitális fejlesztéseinek, üzletmenet egyszerűsítési törekvéseinek górcső alá vétele. Nos, a válaszadók elsöprő többsége kifejezetten pozitívan nyilatkozott azokról a fejlesztésekről, amik a folyamatok egyszerűsítését célozzák. Az elektronikus ügyintézési megoldások bevezetése komoly előrelépés, a válaszadók elégedettek a rendszer minőségével, előny számukra a válaszadási idő lerövidülése, a gördülékenyebb kommunikáció, illetve az ügymenetek lebonyolításának egyszerűsödése - mondta Rózner Anna.
A felmérés eredményei közé tartozik, hogy a Garantiqa-val együttműködő pénzintézetek vezetői szerint a Garantiqa kezességvállalása jól illeszkedik ahhoz az igényhez, hogy a hitelügyletek fedezettsége javuljon. A kezességvállalás igénybevételét tulajdonképpen egyetlen tényező, az árazás nehezítheti, így számukra a díjak csökkentése, vagy a korábban már megszokott támogatott konstrukciók újra elérhetővé válása jelentene még nagyobb vonzerőt az állami hátterű kezességvállalás iránt. A válaszadó üzletkötők a fejlesztendő területek között a dokumentációk csökkentését és az elektronikus felületek további egyszerűsítését említették.
A felmérésről
A Századvég Politikai Iskola Alapítvány a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. megbízásából komplex felmérést végzett a pénzügyi intézmények körében 2020.08.10. és 31. között CATI módszer – telefonos interjúk (15 interjúalany), és PAPI módszer – kérdőíves felmérés (568 válaszadó) felhasználásával.