A pandémiás helyzet a teljes pénzügyi közvetítő rendszer számára komoly kihívást jelentett, hiszen nem várt események egész sorára kellett gyors és hatékony megoldásokat találni. A Garantiqa esetében sem volt ez másként: a hitelezési moratórium bevezetését és a Garantiqa Krízis Garanciaprogram elindítását embert próbáló feladatként jegyzik a cégnél.
A válságkezelés kiemelten fontos szempontja az volt, hogy a Garantiqa minél szélesebb körben tudjon segítséget, megoldásokat nyújtani azon vállalkozásoknak, amelyeknek a járványhelyzet pénzügyi nehézséget okozott – mondta el lapunknak dr. Nagy Róbert, a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. üzleti vezérigazgató-helyettese, majd hozzátette: kifejezetten komoly feladatként jelentkezett a hitelezési moratórium bevezetésének gyors alkalmazása. A pénzintézeti partnerek különböző informatikai rendszereihez, folyamataihoz való gyors alkalmazkodás ugyanis alapvető fontosságú volt annak érdekében, hogy a vállalkozások számára komoly segítséget jelentő hitelezési moratóriumhoz a garanciavállalás is illeszkedjen.
Számos kihívással szembesültek
A Garantiqa Krízis Garanciaprogram előkészítésének és elindításának pedig a gyorsaság volt az alapvető fontosságú feltétele, hiszen – ahogy a szólás is tartja – kétszer ad, ki gyorsan ad... Az informatikai rendszerek gyors felkészítése, az új garanciavállalási termékkör implementálása és megismertetése szintén kihívást jelentetett egy minden tekintetben különleges időszakban, arról nem is beszélve, hogy a kollégák többsége home office-ban végezte a munkáját. Kifejezetten rövid határidők álltak rendelkezésre a termékfeltételek és a termékparaméterek kidolgozására és elfogadására is; a kapcsolódó állami támogatások kormányzati jóváhagyása és az Európai Bizottság általi elfogadása mind-mind időt igényelt. Ezt követte az új termékek publikálása – a bankszövetségi bemutatónk is nagy érdeklődésre tartott számot. Az üzlet- és termékfejlesztési munkatársaimmal számtalan telefon- és videókonferenciát szerveztünk a banki partnereknek annak érdekében, hogy az érintettek minél előbb megismerjék és megértsék, de nem utolsó sorban igénybe vegyék a Krízis Garanciaprogramunkat – mesélte dr. Nagy Róbert, aki kiemelte: éppen emiatt kapott nagy hangsúlyt a Krízis Garanciaprogram kialakításában, hogy a termékkör és a hozzá kapcsolódó folyamatok a lehető legegyszerűbbek legyenek, kiszámítható, átlátható árazás mellett.
Folyamatosan egyeztetnek
A Garantiqa minden támogatást megad a partnereinek az egyes ügyletek előkészítésében, a szabályok és feltételek értelmezésében, hogy az új programban a megszokott, rövid átfutási idők érvényesüljenek. Egyedi eljárásban az első garanciavállalások már létrejöttek. Annak érdekében, hogy egyszerűsített eljárásban, termékmegállapodások alapján is tudjunk nyújtani kezességvállalást, folyamatosak az egyeztetések és a konzultációk a banki partnerekkel. Az első megállapodásokat már aláírtuk, és néhány napon belül az összes nagy bankkal eljutunk ebbe a fázisba. Ezt követően pedig beindul a tömeges kezességvállalás, segítve ezzel a kkv-k likviditáshoz jutását a járvány okozta különösen nehéz gazdasági helyzetben – hangsúlyozta a vezérigazgató-helyettes.
Egyértelmű célok menték
A szakember azt is elmondta, hogy a Garantiqa kiemelt célja, hogy – a pénzintézeti partnereivel szoros együttműködésben – minél több vállalkozásnak segítsen a krízisből való kilábalásban, hogy a krízis által leginkább sújtott vállalkozások rövid idő alatt vissza tudjanak térni a hosszú távú, jövedelmező gazdálkodáshoz.