Az elmúlt évek lassulása és a volatilis gazdasági környezet rajta hagyta a nyomát a magyar vállalatokon – derült ki az Intrum idei Európai Fizetési Jelentéséből, amelyben 25 európai ország cégvezetőit kérdezték meg. A javuló feltételek mellett sok kihívással kell szembenéznie a vállalatoknak egész Európában. A legtöbb cég fókuszában a stabilizáció mellett a digitalizáció áll. A következő időszak egyes cégek felemelkedését, másoknak a bukását hozhatja el, ha nem megfelelően reagálnak az új, folyton változó digitális körülményekre.
A gazdaság újra felszállóágba került, de az európai cégvezetők csak mérsékelten optimisták a jelenlegi környezetben. A felmérésből kiderül, hogy pozitívan állnak a felmerülő lehetőségekhez, hiszen az elmúlt években a járványhelyzet után kialakuló magas infláció csökkenő tendenciát mutat: az eurózónában 2,4 százalékra esett vissza a korábbi 11,1 százalékos csúcsról. Mindezek ellenére egy lassú emelkedési folyamatot vizionálnak, hiszen az inflációs nyomás még most sem szűnt meg. Az optimizmus hátterében emellett az állhat, hogy a megkérdezett vállalatvezetők 27 százaléka állította, hogy a bevételeik túlszárnyalták az elvárásaikat az elmúlt időszakban Magyarországon a megkérdezettek 25 százaléka számolt be arról, hogy várakozásokon felüli a bevétele és 32 százalék, hogy a vártnak megfelelően alakultak a számok.
Szintén az európai vállalatok optimizmusáról árulkodik az is, hogy a megkérdezett cégek több, mint fele lát lehetőséget a belföldi növekedésre a következő két-három évben Ebben egyetértés mutatkozik magyar vállalatok és az európai átlag között, hiszen itthon is közel azonos arányban gondolkodnak a hazai terjeszkedésről a közeljövőben. Új digitális üzleti modellek fejlesztése és a digitalizáció legtöbb vállalat számára egy valós célkitűzés - mutatja a Európai Fizetési Jelentés.
Még nem lélegezhet fel a magyar gazdaság
A gazdasági volatilitás és a magas kamatok nagyban befolyásolják a piaci hangulatot Magyarországon és Európában is. A vállalatok a jelenlegi környezetben továbbra is védekező pozíciót vesznek fel. A magyar cégek kerülik a kockázatokat és a költségek csökkentésére fókuszál a 37 százalékuk. A kockázatkerülést jól mutatja, hogy a magas kamatok miatt a válaszadók 49%-a továbbra is tartózkodik a befektetésektől, így az innováció is a háttérbe szorulhat, ami a piac mozgatórugója. Ebből a szempontból a magyar cégek még rosszabb helyzetben vannak, tekintve, hogy a régióban hazánkban az egyik legmagasabb a jegybanki alapkamat a romló gazdasági környezetben végrehajtott monetáris szigorítások miatt. Az újabb intézkedések enyhülést hoztak, de még mindig az átlagnál magasabbak a hitelköltségek, amely visszatartja a vállalatokat a komoly beruházásoktól.
A cégek óvatossága a jelenlegi környezetben érthető, de a túlzott óvatosság bajba sodorhatja a vállalatokat és hátrányba kerülhetnek a versenytársakkal szemben. Éppen ez teremtheti meg egyes piaci szereplőknek a kiugrás lehetőségét, míg másoknál a visszaesést, vagy akár a bukást is eredményezheti. A tanulmányból az is kiderül, hogy a magyar cégek ezekkel a veszélyekkel tisztában vannak, és 44 százalékuk tart attól, hogy amennyiben a vállalatuk nem tud alkalmazkodni az adott helyzethez, öt éven belül akár be is zárhat. Kulcsfontosságú lesz tehát a következő időszakban megtalálni az arany középutat az óvatosság és a kockázatvállalás között, a stratégiát pedig ennek mentén kialakítani. Magyarországon az utóbbit azonban nehéz lesz kellő magabiztossággal teljesíteni a közeljövőben, hiszen 2022 óta rendre egyre több cég állítja – jelenleg a válaszadók 46 százaléka – hogy kis mértékben ugyan, de gyengébbnek érzik magukat, mint egy évvel korábban.
„Az idei jelentésből egyértelműen kiderül, hogy javult a piaci szereplők általános hangulata a tavalyi évhez képest. Ezzel szemben továbbra is komoly fejtörést okoz a cégeknek az inflációs nyomás, a volatilis gazdasági környezet és a magas kamatok. Magyarországon most elsősorban a cégek stabilitásának biztosítása vagy éppen megőrzése a cél, ami nem kedvez a fejlődésnek és a terjeszkedésnek. Várakozások szerint az év második felében kaphat újabb lendületet a gazdaság, a vállalatoknak pedig készenlétben kell lenniük, hogy ne maradjanak le a versenytársaktól.” mondta Üveges Judit, az Intrum értékesítési igazgatója.