Nem könnyű a kis- és középvállalkozók beszállítójává válni ma Magyarországon, tízből hat kkv ugyanis a már bevált, jól ismert alvállalkozókkal dolgozik együtt – derül ki a K&H kkv bizalmi index kutatás legutóbbi adataiból. Ha mégis új beszállító partnert kell keresni, a cégek elsősorban saját ismertségi körükből választanak, mivel a döntésnél a megbízhatóság a legfontosabb szempont.
„A kkv-k és beszállítók között egyfajta bizalmi kapcsolat van, hiszen egyik üzletmenete sem tud a másik nélkül gördülékenyen működni. Nem véletlen tehát, hogy az új partnerek kiválasztásakor elsősorban a megbízhatóságot keresik a cégek, és csak ezt követően veszik figyelembe a rugalmasságot, az árazást és a szállítási időt a legalkalmasabb jelölt kiválasztásakor” – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője. A bank friss bizalmi indexe szerint a magyar kkv-k alig 40 százaléka nyitott arra, hogy új beszállítókkal működjön együtt.
A cégek számára a megbízhatóság mellett fontos még a rugalmasság, az árazás és a szállítási idő, a cég mérete vagy a kizárólagosság viszont jóval kisebb jelentőséggel bírnak.
Ha mégis új beszállítókra van szükség, akkor a cégvezetők 60 százaléka már meglévő ismeretségi köréből választ, illetve sokat számíthat a bevált üzleti partnerek ajánlása is. Az viszont érdekes, hogy a munkatársak ajánlása alapján csak harminc százalék választana új üzleti partnert.
Ha a beszállító már bekerült a bizalom körébe, nem kell a folyamatos ellenőrzésektől tartania. A kkv-k túlnyomó többsége ugyanis csak indokolt esetben vizsgálja felül partnereit (74%), és csupán minden negyedik (26%) cég végez rendszeres felülvizsgálatokat.