Minden sikeres magyar mikro-, kis- és középvállalkozás életében előbb-utóbb előkerül a generációváltás kihívása, azonban sok vállalkozás esetében nem adott a családon belüli utódlás lehetősége. Ilyenkor felmerül a kérdés: eladni, új vezetőt kinevezni vagy egy stratégiai partnerre bízni a céget? Az átadás nemcsak pénzügyi, hanem stratégiai, valamint érzelmi kérdés is. Egy rossz döntés akár a cég fennmaradását is veszélyeztetheti, míg egy jól átgondolt terv hosszú távú stabilitást és növekedést biztosíthat. Korábbi cikkünkben a családon belüli generációváltás kérdésével foglalkoztunk, jelen írásunkban pedig megvizsgáljuk, mi a teendő akkor, ha családon belül nem biztosított a következő vezető személye.
Előttem az utódom – vagy mégsem?
A generációváltás kérdése a kkv-k számára az egyik legkritikusabb fordulópont, amely hosszú távon meghatározza a vállalkozások fennmaradását és versenyképességét. Az 1990-es években Magyarországon sorra jöttek létre mikro-, kis- és középvállalkozások, amelyek többsége egyetlen személy köré épült. Az alapítók sok esetben saját szakértelmükre, kapcsolatrendszerükre és vállalkozói szemléletükre támaszkodva hoztak létre sikeres cégeket, amelyek azóta meghatározó szereplőkké váltak a hazai gazdaságban. Ugyanakkor minden vállalkozás életében elérkezik az a pont, amikortól az alapító a háttérből szeretné figyelni a vállalkozása sikereit és átadná a cégvezetéssel járó teendőket a következő generáció számára.
Ahol a tulajdonos és az ügyvezető személye összefonódik, általában magától értetődőnek és logikusnak tűnik, hogy családi berkekből kerüljön ki a cég következő vezetője, de a gyakorlatban ez sokszor nem kivitelezhető. Nem mindig adott rátermett és motivált utód, aki át tudná venni a cég vezetését, illetve sok vállalkozó gyermeke vagy közeli hozzátartozója nem rendelkezik azokkal a vezetői készségekkel, amelyek egy sikeres cégvezetéshez szükségesek. Emellett manapság gyakori, hogy a fiatalabb generáció más karrierutat választ, amelyek eltérhetnek a családi cég irányától. Mindezeken túl az is gyakran előfordul, hogy az utódok egyszerűen nem érdeklődnek a vállalkozás iránt, így hiányzik belőlük az a szenvedély és elhivatottság, amely a jövőbeni sikeres működtetéséhez szükséges.