A jelenlegi turbulens gazdasági környezetben a magyar kkv-k többsége inkább a kitaposott utat választja a bizonytalan irányok felé vezető ösvények helyett, és inkább a meglévő ügyfélkörére koncentrál, minthogy új ügyfeleket próbáljon szerezni. A vevők bevonzásáról és megtartásáról kérdeztük Oraveczné Németh Ildikót, a K&H lakossági és kkv-szegmens marketingvezetőjét.
– Milyen tapasztalatokat gyűjtenek a piacról: jelenleg hogyan tudnak a magyar kis- és középvállalkozások vevőket szerezni?
– A K&H kkv bizalmi index adataiból úgy látjuk, hogy jelenleg nem az új ügyfelek felkutatása áll a hazai kkv-k fókuszában, sokkal inkább a meglévő ügyfelekre koncentrálnak. Amíg az utóbbi tízből négy cégnek lényeges, az előbbit mindössze 7 százalékuk tartja fontosabbnak. Szektor, földrajzi helyzet és cégméret szerint sincsenek jelentős eltérések a vevőkör megtartására és az üzletszerzésre irányuló törekvésekben.
– Milyen eszközök állnak azok rendelkezésére, akik abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy tudnak a bővítésen gondolkodni?
– Számukra több lehetőség is adott, a kutatásunk adatai alapján leginkább az együttműködésben, vagy ahogy mi nevezzük, a kollaborációban látják a siker kulcsát. Ez azt jelenti, hogy partnerekkel összefogva, együtt dolgoznak a sikerért, megosztva egymással erőforrásaikat – és adott esetben az ügyfeleiket is. Népszerű megoldás még a weboldal fejlesztése is, legyen szó akár új felület létrehozásáról, akár a meglévő ráncfelvarrásáról. A közösségi média aktív használata és az online-offline hirdetések vásárlása van a dobogó harmadik fokán, fej-fej mellett haladva.
– Van-e a K&H-nak valamilyen innovatív megoldása kifejezetten a magyar kkv-k számára?
– Nemrég elérhetővé tettük kkv-ügyfeleink
– Van a banknak adata arról, hogy a hazai kkv-knak milyen készpénzforgalma van?
– Úgy látjuk, hogy a magyar kis- és középvállalkozások esetében egyre jobban terjed a digitális megoldások használata, ennek ellenére még mindig nagyon sok olyan kisvállalkozás van, ahol magasnak mondható az átmenő készpénzforgalom. A K&H-nál törekszünk arra, hogy ezeknek a cégeknek is hatékony segítséget tudjunk nyújtani a digitális átállásban.
– Ez izgalmasan hangzik. Milyen megoldást tudnak kínálni?
– Országos szinten minden ATM-ünket modernizáltuk, így most már mindegyiknél elérhető az NFC-s fizetési lehetőség. Ez azért nagyon kedvező egy nagy készpénzforgalommal bíró kkv esetében, mert így akár egy okosórával is be tudják fizetni a napi bevételt a céges számlára az ATM-einken keresztül. A lehetőség természetesen a készpénzfelvétel esetében is adott, ami a mai fiatal vállalkozói szcénában innovatív, divatos megoldás. Ráadásul az okoseszközök titkosított kapcsolatain keresztül megspórolható a hosszadalmas azonosítási folyamat is, hiszen az órát eleve csak az arra jogosult személy tudja használni, és ennek biztonságát az eszköz saját rendszere szavatolja.