Mindennapi vállalati pénzügyeink

Cégkassza

A megváltozott környezetben a tudatos likviditás- és forgóeszköz-menedzsment kiemelt jelentőséggel bír

2021. július 29. - Cégkasszás

Partnerként az új kihívásokban – röviden így lehetne összefoglalni az UniCredit Bank hitvallását, ha arról érdeklődünk, hogy a pandémiás helyzetben hogyan segítik az ügyfeleiket. Hogy ez mit jelent a gyakorlatban, arról az UniCredit Bank forgóeszköz-finanszírozási terület igazgatójával, Kulbert Miklóssal beszélgettünk.

unicredit.jpg

Mivel járt a cégek számára a koronavírus-járvány megjelenése?

 A járvány új kihívások elé állította a cégeket, amelyek többsége nem volt felkészülve például a hibrid vagy távoli munkavégzésre, a digitális átalakulásra és számos olyan új helyzetre, amely jó eséllyel tartósan az életünk része marad. A pandémiás helyzet a vállalatok napi működése mellett a cégek piaci környezetére, ellátási láncaira, értékesítési lehetőségeire is jelentős hatást gyakorol. A megváltozott környezetben a tudatos likviditás- és forgóeszköz-menedzsment kiemelt jelentőséggel bír a felmerülő kockázatok kezelésében, illetve a stabil üzletmenet biztosításában. A cégeknek hamar szembesülnie kellett azzal, hogy most jó ideig semmi nem lesz olyan, mint a koronavírus megjelenése előtt.

Hogyan próbálták kezelni a vállalatok a kialakult helyzetet?

A válságüzemmódban működő vállalatoknak egy ismeretlen helyzetben kell helytállniuk. Néhány ágazatot elkerült a válság negatív hatása, viszont ott vannak a keresleti sokknak kitett, ellátási nehézségekkel szembesülő szektorok is. Bár Magyarországon komoly készlethiány nem volt az alapvető élelmiszerekből, de a különböző elektronikai gyáraknak komoly fejtörést okozott, hogy nem jutottak elég alapanyaghoz. Sőt, a különféle félvezetők és egyéb alkatrészek hiánya miatt Európa több nagy autógyára is átmenetileg csökkentette a gyártást. A válságot sokféleképpen próbálták, próbálják megoldani a vállalkozások: például sokan kényszerültek a költségek racionalizálására, ami a legrosszabb esetben leépítésekhez vezetett, de sok vállalat költözött el addigi bérleményéből egy olcsóbba. Amint pedig a nagy üzemek visszafogják a termelést, az kihat a teljes beszállítói láncra és a logisztikai szolgáltatókra is.

Hogyan hatott ez a vállalatok forgóeszközhelyzetére?

 A kereskedelmi partnerekkel alkalmazott fizetési határidők és egyéb feltételek sok esetben érdemben módosultak az elmúlt egyéves időszakban. Ezek a jelenségek pedig együttesen nagy mértékű volatilitást eredményeznek a vállalkozások készlet-, vevő- és szállítóállományában, amelynek kezelése komoly kihívás elé állítja a vállalatok vezetőit. A likviditás- és forgóeszközfinanszírozás-menedzsment az elmúlt években folyamatosan növekvő szerepet játszott a vállalatok életében, a pandémiás helyzet azonban drasztikusan felgyorsította ezt a folyamatot. Az UniCredit Bank azt tapasztalja, hogy az elmúlt években egyértelmű trenddé vált a globális és nagyvállalatok körében a tudatos forgóeszköz-optimalizálás; szerepe folyamatosan nő és gyűrűzik le a kisebb méretű cégek körébe is.

 Hogyan tud ebben partner lenni az UniCredit Bank?

 A hatékony forgóeszköz-menedzsment versenytényezővé is válik: a cég minél kedvezőbb, a működéséhez leginkább illeszkedő forgóeszközmenedzsment-megoldásokkal rendelkezik, annál jobb feltételeket tud kínálni partnereinek is, ami további üzleti lehetőségeket eredményezhet, és akár csökkentheti a vállalkozások finanszírozási költségeit, ami pozitív hatással van a nyereségességre is. Az UniCredit Bankon belül egy külön forgóeszköz-finanszírozási specialistákból álló csapatot alakítottunk ki, amely tagjainak az a feladata, hogy a vállalati partnerek bevonásával átfogó forgóeszköz-finanszírozási elemzést végezzenek, és az eredmények ismeretében a vállalat egyedi igényeihez illeszkedő, több banki és esetleg biztosítási termék kombinációjából álló forgóeszköz-optimalizálási és -finanszírozási, vagy akár kockázatcsökkentő megoldást alakítsanak ki.

Hogyan járulhatnak hozzá a garanciaintézmények a cégek forgóeszköz-finanszírozásának megoldásához ebben a nehéz helyzetben?

Partnereink, mint például a Garantiqa Hitelgarancia Zrt., az általuk nyújtott kezességi termékekkel már évtizedek óta széles termékpalettával segítik bankunk hitelezési tevékenységét. A Garantiqa Krízis Garanciaprogram jelenleg a legkedveltebb megoldás, amelyet a Garantiqa a világjárvány negatív hatásainak enyhítésére vezetett be. A Krízis Garanciaprogramban nyújtott kezesség elérhető mikro-, kis- és középvállalkozások, illetve nagyvállalati ügyfelek számára is, legfeljebb 5 milliárd forint kezességi összeg erejéig. Amennyiben a Krízis Garanciaprogram által elérhető maximált hitelösszeg vagy egyéb támogatási feltétel miatt nem kaphatja a hiteladós ezt a kezességet, akkor a bank igényelheti a Garantiqa sok más kezességi termékét, köztük a de minimis támogatásként nyújtott állami viszontgaranciás kezességet vagy olyan saját kockázatú kezességeket, mint a COSME vagy a Gazdaság Újjáépítési Garanciaprogram.

További hasznos és tartalmas cikkeket talál a Hitelgarancia újságban.

A bejegyzés trackback címe:

https://cegkassza.blog.hu/api/trackback/id/tr3016642078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása